For Kids
Zdravé vaření pro batolata a děti předškolního věku PDF Tisk Email
Napsal uživatel Jana Abelson Tržilová   
Středa, 06 Únor 2013 00:00

Stravovací návyky se vytvářejí už v prvních letech života, proto bychom měli se správnou výživou u batolete začít co nejdříve. V prvním roce života maminka obvykle dítě kojí a následně přikrmuje podle zásad zdravé výživy.

 

Často se ale stává, že úderem prvního roku, někdy dokonce i dříve, začnou děti dostávat vše, co ostatní strávníci v rodině. A to včetně kořeněných, tučných a hlavně chemickými látkami zatížených jídel. To je chyba. Chceme-li, aby bylo naše dítě zdravé a dobře se vyvíjelo, měli bychom o jeho správnou výživu pečovat odmalička opravdu důsledně. A protože zdravá výživa neprospívá jen dětem, ale i celé rodině, bylo by dobré se zaměřit na celkové „ozdravení" rodinného jídelníčku. A jaká jsou základní pravidla pro přípravu batolecí stravy?

Dbejte na přirozenou pestrou stravu

Obsah živin (sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny, minerální látky) a obsah energie v každodenní stravě by měly odpovídat věku dítěte. Strava by měla být co nejpřirozenější. Průmyslově zpracované potraviny by měly být v jídelníčku malých dětí zastoupeny jen minimálně (jedná se různé hotové omáčky, polévky v sáčku, konzervy, apod.) Potraviny by měly být čerstvé (nejlépe v BIO kvalitě nebo alespoň bez konzervačních látek, umělých barviv, různých chemických dochucovadel a dalších přídatných látek). Pestrou stravu našim dětem zajistíme tím, že skupiny potravin (zelenina, ovoce, obilniny, semena a ořechy, mléko a mléčné výrobky, maso, vejce, ryby atd.) budeme často obměňovat a co nejpestřeji je mezi sebou kombinovat.

Pokrmy připravujte doma

Aby maminka svému dítěti mohla připravovat zdravá a výživná jídla, samozřejmě nemusí být odbornice na zdravou výživu. Už vůbec to neznamená, že bude muset počítat výživovou hodnotu každého pokrmu nebo jednotlivých ingrediencí. Stačí pouze dbát na to, aby strava byla opravdu pestrá a vyvážená, aby v ní byly zastoupeny všechny důležité živiny. Samozřejmě čas od času dětem můžeme dopřát nějakou tu sladkost nebo potravinu patřící do skupiny těch „méně zdravých", ale opravdu jen občas a v rozumné míře. Pokrmy pro děti připravujeme, pokud možno, doma. Pokud jsme v časové tísni, existuje spousta možností, jak zakoupit kvalitní kojeneckou stravu již hotovou. Čerstvá zelenina a ovoce, ale také celozrnné obilné produkty (včetně celozrnných mouk) by měly být významnou a především pravidelnou součástí dětského jídelníčku. Děti „neodměňujeme" sladkostmi, smaženými brambůrky, chlebíčky s majonézou, párky a podobnými typy potravin - ty pro ně nejsou zrovna nejvhodnější.

Výživa dětí předškolního věku

Děti předškolního věku jsou již více aktivní, zvyšuje se u nich potřeba energie. Příjem bílkovin by měl činit 1,2 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti, a to živočišného i rostlinného původu. Podíl tuků na celkovém energetickém příjmu by neměl poklesnout pod 27 %, a může dosáhnout až 32 %. Důležité je dostatečné zastoupení polynenasycených mastných kyselin, obsažených v rostlinných olejích i rybách. Celkový příjem cholesterolu by denně neměl překročit 100 mg na 1000 kcal, (např. 100 mg cholesterolu obsahuje asi 40 g másla, 60-90 g vepřového masa, 100 g sádla nebo šlehačky, ale až 700 ml mléka). Příjem sacharidů by měl uhradit jak energetickou potřebu, tak potřebu vlákniny. Sacharóza (cukr, sladkosti) by měla být konzumována s mírou, odpovídající asi 10 - 12 % celkového přívodu energie. V tomto věku, pokud pro to nejsou dietní důvody, není třeba zaměňovat cukr náhradními sladidly. To se netýká medu, med je sladidlo přírodní.

Nepodceňujte vitamíny

V tomto období děti často začínají navštěvovat kolektivní zařízení. Zde se setkávají více s různými infekty a v závislosti na svém imunitním stavu jim podléhají nebo naopak odolávají. Správná funkce imunitního systému organismu je mimo jiné závislá i na výživě, zejména na dostatečném příjmu všech požadovaných nutričních faktorů (t.j. vitaminů minerálních a dalších látek). Vitamin D vzniká v kůži z provitaminů působením slunečního záření, takže v létě je jeho příjem touto cestou je většinou dostačující. V zimním období se doporučuje denní dávku zvýšit až na 10 µg. Z minerálních látek je velmi důležitý dostatek vápníku a železa, dále sodíku, draslíku, a hořčíku, ze stopových prvkůzinek, měď a selen. K zajištění těchto látek je proto nutné, aby v potravě měly děti nadále dostatek mléka, masa, ale i ovoce a zeleniny.

Mléko a mléčné výrobky

Jídelníček dítěte předškolního věku by měl obsahovat mléko nebo mléčný výrobek v každém z denních jídel. Denně by mělo dostat půl litru mléka nebo by mělo sníst čtyři porce mléčných výrobků. Mléko a mléčné výrobky jsou cenným zdrojem vápníku, bílkovin a vitaminů. Cenným zdrojem bílkovin, ale i železa, je také maso, drůbež, vejce či ryby. Dítě ve věku 3-4 let potřebuje denně asi 40-50g těchto potravin, dítě 4 až 6-ti leté má denní potřebu asi 60–80g. Porce 50 gramů masa odpovídá asi jednomu vejci.

Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina dodává organismu dítěte vitaminy, minerální látky a vlákninu. Obiloviny (chléb, těstoviny a další ) jsou především zdrojem sacharidů, vitaminů skupiny B, ale i bílkovin. Z tuků je nejvhodnější používat oleje, které jsou bohaté na polynenasycené mastné kyseliny a vitamin E, dále čerstvé máslo, případně i smetanu, bohaté na vitamin A. Sladké potraviny zařazujeme do jídelníčku dítěte umírněně, většinou jako součást jednotlivých porcí stravy. K dochucování pokrmů je vhodné především zelené koření, kmín, koriandr (místo pepře), málo papriky a velmi málo muškátového květu. Dochucovací prostředky s kyselinou glutamovou a jejími solemi není nutné vyloučit, ale použití by mělo být střídmé.

Desatero výživy dětí

  1. Dopřejte dětem pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež.
  2. Nenechte děti se přejídat, ale ani hladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně, velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě.
  3. Dodávejte dětem pravidelně kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny, cereálie). Několikrát denně dětem podávejte mléčné výrobky přednostně polotučné.
  4. Upřednostňujte kvalitní rostlinné tuky a oleje před živočišnými tuky.
  5. Učte děti střídmosti v konzumaci cukru a sladkostí a slazených nápojů. Sacharidy by děti měly přijímat hlavně z cereálií, ovoce a zeleniny.
  6. Nedosolujte již hotové pokrmy; sůl a solené potraviny dětem nabízejte jen výjimečně.
  7. Naučte děti správnému pitnému režimu, měly by vypít alespoň 1,5 až 2,5 litry tekutin denně.
  8. Učte děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem a aktivně se zajímejte o to, co jedí mimo domov.
  9. Pravidelně konzultujte zdravotní stav dítěte (hladinu cholesterolu, krevních tuků, krevního tlaku, nadváhu aj.) s jeho praktickým lékařem.
  10. Učte děti uplatňovat právo na aktivní volbu potravin. Učte je přemýšlet o jejich výživě a o tom, jak ji správně ovlivňovat.

Foto: Samphoto.cz

Zdroj: stripky.cz, varime-detem.cz, vyzivadeti.cz

Aktualizováno Neděle, 03 Únor 2013 14:54