For Kids
Zdravé svačiny PDF Tisk Email
Napsal uživatel redakce   
Pondělí, 10 Únor 2014 17:13

02H60724_1Blíží se konec září a možná již mnohým maminkám dochází inspirace na školní svačinky.  Chleba, rohlík  a zase chleba – kdo by měl chuť jíst pořád to samé… Pojďme se podívat, co by školákům mohlo zachutnat.

Pokud dětem nestíháme připravovat snídaně, pak se ještě dají přimhouřit oči, ale pokud jim nestíháme dát s sebou do školy ani svačinu, bez nadsázky si zahráváme se zdravím našeho potomka. Nejen že bude mít problém se soustředit na učení a bude bez energie, ale nejspíš si také koupí v nejbližším obchodě nebo automatu cukry napěchované sušenky, které sice na chvíli hlad zaženou, ale jsou jako každodenní svačina naprosto nevhodné. Pokud si dítě ani samo svačinu nekoupí, může se jeho čekání na první denní jídlo protáhnout až do půl druhé, kdy teprve končí dopolední výuka řadě školáků!


02H64056_1Pitný režim je základ
Dříve než se pustíme do jídla, měli bychom se zamyslet nad tím, zda naše děti mají vhodný pitný režim. Předpokládám, že to, že vaše dítě odchází do školy s lahvičkou plnou pití a skutečně ji během dopoledne vypije. Co by měla lahvička obsahovat?
Nejvhodnější bude voda, či minerálka. Samozřejmě můžete zkusit i ovocný čaj nebo některý s nápojů pro děti. Raději však volte ty méně slazené.


Nevhodné svačiny
Nebudeme zde nyní lamentovat nad cukry a tuky, spíše se podíváme na méně vhodné varianty svačin z praktického hlediska. Třeba takový jogurt může být pro menší děti ne úplně bezpečnou svačinkou. Snadno se protrhne a vylije do tašky, případně se jím děti při otevírání potřísní. Neznamená to však, že bychom tuto zdravou svačinku neměli dětem dopřát. Jen je nutné ji zabalit do svačinového boxu, či ještě lépe – domluvit se se  školou, zda by děti nemohly dostávat mléčnou svačinku přímo tam. Malá pitíčka s brčkem se nedají opětovně uzavřít, což někdy nemusí být příliš praktické – lépe je volit pití v uzavíratelné láhvi. Uvařené vajíčko natvrdo také není to pravé, obzvlášť když jej dítko zaštrachá na dno tašky a přijde se na něj až po pár týdnech. Díky pár minutám stráveným naporcováním ovoce a zeleniny si můžeme ušetřit daleko více času stráveného praním triček potřísněných od rajčete nebo melounu.


Co děti ve svačinovém balíčku potěší?
Určitě nemá cenu děti nutit jíst něco, co jim nechutná. Na druhou stranu určitě nechceme dítěti denně dopřávat jen to, co jeho mlsnému jazýčku lahodí nejvíce, tedy čokolády a sušenky. Co tedy zkusit takový kompromis, kdy si dítě například na každý pátek vybere a připraví svačinu úplně samo. Třeba nakonec zjistí, že svačiny od maminky mu vyhovují mnohem více. Při jejich přípravě bychom měli dbát na to, aby kompletní svačina vždy obsahovala kombinaci bílkovin a sacharidů. Svačinku můžeme rozdělit na více dílů, aby se dítko mohlo najíst častěji, případně aby netrpělo hlady při odpoledním vyučování.


Tipy na svačinové menu pro školáka
•    tmavé pečivo s margarínem, tvrdým sýrem či šunkou a malým zeleninovým salátem
•    tmavé pečivo s pomazánkami, například rybí, tvarohovou, sýrovou a k tomu nezbytný kousek zeleniny
•    toust zapečený se sýrem, šunkou a rajčaty, případně čas od času sladká verze s nugetou a čerstvým ovocem
•    sladkou variantou svačiny může být domácí dezert z piškotů nebo celozrnných lupínků a tvarohu, případně pudink proložený čerstvým ovocem
•    ovocný salát ze sezónního ovoce s trochou bílého jogurtu
•    zeleninový salát se sýrem a pečivem
•    pro rychlé dodání energie může mít dítko v tašce "železnou zásobu" v podobě trochy sušeného ovoce a ořechů či müsli tyčinku
•    Zapomínat bychom neměli ani na mléčné výrobky, které by měly být pravidelnou součástí svačin školáků


02I22257_1Malé finty pro velké školáky
Děti samozřejmě těžko přesvědčíte, že zdravé věci jsou také dobré. Vyzkoušejte ale malou fintu a zabalte vitamíny do veselé podoby. Skvělým tipem je hamburger s cizrnovým karbanátkem. Pokud bude alespoň trochu vypadat jako od MC Donalda, nebude se už dítě tolik zabývat jeho obsahem. Vyhrát si můžete i s pomazánkami. Připravte mrkvičkovou pomazánku s pomazánkovým máslem nebo tvarohem, namažte ji na tmavý toustový chléb, obložte plátkem salátu a ozdobte třeba ředkvičkou. Můžete také kombinovat mléčné výrobky, jako je jogut nebo ovocné kefírové mléko s celozrným rohlíkem a jablíčkem nebo jiným ovocem podle ročního období. Mnoho variant také nabízí tvrdé sýry, drůbeží šunky a zelenina.

A co radí nutriční terapeutka PhDr. Karolína Hlavatá?
Připravila seznam svačinek od nejméně energeticky výživné až po tu nejvíce. Tudíž  malý návod  pro ty, kteří bojují z nadváhou… 
Tipy na svačiny do školy dle energetické hodnoty
- 1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína (můžete použít jakýkoliv druh ovoce)
- Jablko se sýrem Cottage (jablko, balení sýra Cottage)
- 1 müsli tyčinka, 1 polotučný jogurt
- 250 ml jogurtového nápoje, tmavý rohlík
- Knuspi chléb se sýrem a rajčetem (3 plátky Knuspi chleba, tavený sýr nebo žervé, 1 rajče)
- Křehký chléb s bylinkovým sýrem (křehký chleba, Lučina smíchaná s bylinkami podle vlastní chuti)
- Celozrnná bageta s mozzarelou a rajčetem (celozrnná bageta, margarín, rajče a ledový salát)
- Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta, sýr, tuňák, ledový salát)

Zdroj: Monamie.cz, vareni.cz, yesneyes.cz
Foto: SAMphoto.cz