For Kids
Jídelníček v těhotenství PDF Tisk Email
Napsal uživatel Administrator   
Neděle, 13 Duben 2008 20:34

Co jíst, aby bylo zdravé
Početí miminka je rozhodně důležitá věc. A tak, pokud zrovna přírůstek do rodiny plánujete, měla byste se na to náležitě připravit. Velmi důležité je, jaké živiny vaše miminko dostane. A nejde jen o to, co mu dodáte během těhotenství, ale i to, co dostane vaše tělo ještě před početím.
Než otěhotníte…
To, že organismus potřebuje nějakou dobu na to, aby se vyčistil a dostal do optimální kondice, asi nebude pro nikoho žádnou novinkou. Jak by to ale mělo vypadat konkrétně? Pokud plánujete početí, měla byste dodržovat čtyři základní zásady.
1. zdravě jíst,
2. cvičit,
3. nekouřit a
4. nepít alkohol
My si tedy dnes popovídáme o tom, co to znamená zdravě jíst.
• Tak tedy, samozřejmostí by mělo být, že do vašeho jídelníčku patří ovoce, zelenina, obilniny, ryby a libové maso.
• Samostatnou kapitolu v něm tvoří jogurty a další mléčné výrobky, které dodají organismu potřebný vápník. Kosti matky totiž v těhotenství mohou velmi trpět, protože dítě z nich "odčerpává" vápník, který potřebuje pro svůj vlastní vývoj.
• Důležitý je dostatečný obsah vitamínů s nejméně 400 mg kyseliny listové. Kyselina listová totiž působí preventivně proti rozštěpu páteře u novorozenců.
Nejsou to ale jen ženy, které musí dbát na příjem všech potřebných živin a vitamínů ještě před otěhotněním. Muži, kteří by se rádi v nejbližších dnech stali nastávajícími otci, by například měli denně přijmout nejméně 12 až 15 mg zinku. Několik lékařských studií totiž prokázalo, že nedostatek zinku může snižovat množství semene a hladinu mužského pohlavního hormonu testosteronu.
Přičemž zdrojem zinku mohou být: libové hovězí maso, jídla z fazolí, nebo tmavší část kuřecího masa. Máte-li obavy, zda má váš partner zinku v potravě dostatek, může ho samozřejmě užívat jako doplněk stravy v tabletách.
Když bříško roste
Pokud už čekáte miminko, váš jídelníček by se tomu měl samozřejmě přizpůsobit.


Co by ve stravě nemělo chybět?
• Ve stravě by v odpovídajícím poměru měly být zastoupeny všechny složky potravy (bílkoviny - 80-100 g denně, cukry i tuky - 60-80 g denně). Oproti běžnému jídelníčku je proto vhodné zvýšit přívod bílkovin, a to rostlinných i živočišných. Živočišné bílkoviny totiž obsahují vzácné aminokyseliny, které si lidský organizmus není schopen sám vytvořit. Do stravy proto zařazujeme mléko, sýry, z masa upřednostňujeme ryby a drůbež, zatímco uzeniny bychom z jídelního lístku měli úplně vypustit. Doporučená denní dávka masa je 180-250 g.
• Vhodné jsou i vitaminové doplňky stravy - zejména vápník, hořčík, železo, jód, zinek, vitaminy skupiny B.
• Vápník, obsažený převážně v mléčných výrobcích, je nezbytný pro kostní metabolizmus matky i plodu, pro krevní srážlivost a dobrou funkci nervově-svalového systému.
• Těhotenství klade zvýšený nárok na příjem železa, který obvyklá strava nemůže splnit. Je proto vhodné, aby těhotná žena od 4. měsíce těhotenství užívala železo v tabletové formě. U chudokrevných se požadovaná denní dávka ještě zvyšuje.
• Pro krvetvorbu a normální vývin plodu je důležitá i již zmíněná kyselina listová, obsažená ve všech těhotenských multivitaminových přípravcích.
• POZOR! na předávkování vitaminem skupiny A (denní doporučená dávka je 750 mg). Určitě není nutné obávat se užívání multivitaminových doplňků stravy pro těhotné ženy. Nikdy nebyl objektivně prokázán jejich vliv na větší porodní hmotnost plodu, jak se obecně traduje.
• Jelikož se v těhotenství často objeví zácpa, je jako její prevence doporučováno jíst dostatek syrové zeleniny, ovoce, celozrnné pečivo a dodržovat pitný režim.
Na správný pitný režim bychom proto neměli rozhodně zapomínat. To konkrétně znamená rovnoměrný denní příjem 2 - 3 l tekutin. V případě zvýšeného výdeje tekutin, např. v horku pocením, je třeba zvýšenému výdeji přizpůsobit i jeho příjem. POZOR! Maminky si někdy neuvědomují, že tak jak je škodlivý nedostatek tekutin, působí nepříznivě i opak: Nadměrný příjem tekutin totiž nepříjemně zatěžuje ledviny.
K pití je nejvhodnější pramenitá voda, nejlépe bez sycení CO2, který způsobuje nadýmání. Slazené a ochucované vody nejsou vhodné, stejně jako nápoje s chininem. Bylinkové čaje konzumujte po předchozí poradě s porodníkem, některé byliny nejsou v těhotenství vhodné (nejsou vhodné byliny, které mohou zvýšit napětí děložního svalu, vyvolat děložní stahy, stejně tak byliny, které mohou působit silně tlumivě na nervový systém).
Dáme si něco dobrého…
• V prvním trimestru
nepotřebuje maminka jíst větší množství stravy než je normálně zvyklá. Mnohé těhotné se v tomto období spíše naopak potýkají s počátečním zvracením, nechutenstvím a různými změnami chutí, které vedou ke sníženému příjmu potravy. Obvykle pomůže jíst lehko stravitelná nemastná jídla – vynechat hranolky, mastná masa, majonézové saláty, hamburgery, slaninu, výrazně kořeněné a aromatické potraviny a jíst častěji a v menším množství. Většina žen obvykle dobře snáší ovoce, vařenou rýži, brambory, těstoviny s omáčkou, zmrzliny. Příjem tekutin by měl být pravidelný, v menším množství. První trimestr je období vývoje orgánů plodu a proto přítomnost škodlivých vlivů prostředí je potřebné nejpřísněji omezit. Co se týká potravy, vyhneme se možné nákaze, pokud vynecháme konzumaci syrového masa (tatarský biftek), syrových ryb (sushi), a vajec (majonézy, tiramisu apod.) Ovoce a zeleninu před konzumací umyjeme.
• V druhém trimestru
postupně zvracení ustupuje, averze k některým druhům jídel však může přetrvávat a je nutné je z jídelníčku vyloučit. Hmotnostní přírůstek začíná být vidět. Teorie: „jezte za dva, protože živíte dva“ nejsou pravdivé a někdy vedou k nadměrnému přibírání maminek.
• V třetím trimestru
je častějším problémem chudokrevnost, které je třeba zabránit vyšší konzumací železa. Rostoucí plod způsobuje budoucí mamince častější pálení žáhy nebo poruchy vyprazdňování. Je potřeba jíst častěji, v menších dávkách, ve stravě mít dostatek vlákniny, vynechat nadýmající jídla (fazole, kapusta, květák a podobně). U každé ženy je potřeba postupovat podle individuální tolerance. Na pálení žáhy pomůže konzumace mléka, banánů, případně jablíček, při problémech s vyprazdňováním je potřeba se poradit s lékařem o eventuální medikamentózní léčbě.
zdroj: as. MUDr. Romana Gerychová, www.babyonline.cz, Zena.cz, www.hero.cz


 
 
Ovocňák: 100% české ovoce. Víc není třeba

IMG_20170318_122110_238Šťávy a přesnídávky Ovocňák pocházejí z ryze českých surovin. Žádný přidaný cukr, konzervanty ani aromata. Když se smíchá neošizené množství čerstvého ovoce, nejsou žádné takové přídavky potřeba.

 

Celý článek...

Kam s dětmi

Divadla
Kina
Města
Zoo